Kategori kerjaya guru sebagai profesional dalam perkhidmatan awam

Profesionalisme ialah sifat-sifat (kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan sesuatu dan lain-lain)sebagaimana yang sewajarnya terdapat pada atau dilakukanoleh seorang profesional.Profesionalisme adalah tingkahlaku, kepakaran atau kualiti dari seseorang yang profesional.

 

i. Sifat dan kualiti peribadi

Sifat dan kualiti peribadi seorang guru adalah amat penting kerana guru menjadi contoh kepada murid-murid. Seseorang guru yang baik mestilah memiliki sifat dan kualiti seperti jenaka,baik hati dan bertimbang rasa,sabar,bertanggungjawab,yakin dan kepimpinan.

 

 

ii. Sifat dan kualiti profesional

 Sifat dan kualiti profesional yang tinggi mestilah ada pada seseorang guru yang bertauliah. Ini penting kerana guru yang mempunyai sifat dan profesional yang tinggi akan dapat melakukan dan melaksanakan tugasnya dengan berkesan. Oleh yang demikian, walaupun seseorang guru yang memiliki ijazah daripada unversiti mereka tidak semestinya guru yang baik. Antara sifat dan kualiti yang mesti ada pada guru supaya dapat menyampaikan pelajaran dengan cekap dan berkesan ialah ingin tahu,pengetahuan ikhtisas,suka membaca,kemahiran bertutur,daya ingatan dan daya usaha.

 

 

iii. Sifat dan kualiti sosial

Tugas dan kewajipan guru tidak terhad di dalam bilik darjah sahaja. Seseorang guru juga hendaklah melakukan kerjasama sesama guru lain untuk meningkatkan kemajuan pelajaran dan pendidikan murid-murid di sekolah. Ini kerana ia bergantung kepada kerjasama dan muafakat diantara semua golongan guru di sekolah itu. Selain itu imej guru dapat dipertingkatkan jikalau guru sentiasa melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan masyarakat .Oleh yang demikian, konsep guru yang berjaya pada masa sekarang bukan hanya ditinjau dari segi sifat dan kualiti peribadi dan profesional semata-mata, tetapi juga darisegi sosial. Antara sifat dan kualiti sosial seseorang guru ialah budi pekerti,ramah mesra,merendah diri,semangat berbakti dan jujur.

 

iv. Pengetahuan dan Kemahiran

Untuk menjadi guru bertauliah, seseorang mesti memperoleh pengetahuan dan kemahiran spesifik melalui latihan dalam suatu tempoh yang berpanjangan.pengetahuan yang perlu dikuasai oleh guru termasuk pengetahuan tentang falsafah dan sejarah pendidikan ,

Pengetahuan isi kandungan mata pelajaran,Pengetahuan kandungan pedagogi ,Pengetahuan mengenai kurikulum ,Pengetahuan tentang pengurusan bilik darjah,  Pengetahuan mengenai pentadbiran dan budaya sekolah.

 

v. Perkhidmatan Unik

 Profesion perguruan adalah bidang yang memberi perkhidmatan yang unik dan diperlukan oleh masyarakat. Keunikannya hanya akan dirasai dan diketahui oleh mereka yang terlibat dalam profesion ini. Hanya guru sahaja yang berkemampuan memberi perkhidmatan pendidikan terbaik kepada masyarakat untuk membangankan personaliti, kebolehan mental dan fizikal setiap pelajar.


Rumusan

Oleh itu, profesion guru adalah profesion dalam perkhidmatan awam yang layak dipanggil sebagai satu kerjaya yang professional kerana mempunyai ciri-ciri dan kriteria sebuah kerjaya yang professional seperti yang dinyatakan di atas. Pendek kata, tugas seorang guru bukan mengajar semata-mata, malah boleh juga melakukan tugas-tugas golongan professional yang lain.


Disediakan oleh, 

Harvey Kebing Henry

D20202096377

Comments

Popular posts from this blog

Pembentukan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dan kandungannya secara yang tersurat dan tersirat.

Analisis Komponen Standard Guru Malaysia Ke Arah Melahirkan Guru Malaysia Yang Bertaraf Dunia

Falsafah Pendidikan Guru menjadi teras kepada pembentukan pemikiran dan amalan guru-guru dari aspek pengetahuan, keterampilan, sahsiah dan etika guru.