Pembentukan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dan kandungannya secara yang tersurat dan tersirat.
Pembentukan Falsafah Pendidikan Guru (FPG)
Sebelum tahun 1982, pendidikan guru di Malaysia tidak mempunyai satu
falsafah yang tersurat dalam bentuk dokumentasi. Pendidikan guru yang ada
bergerak selari dengan matlamat negara yang dinyatakan dalam Laporan Pelajaran
seperti Penyata Razak (1956), Laporan Rahman Talib (1961) dan Rancangan
Malaysia. Pada 1979, Laporan Jawatan Kuasa Kabinet telah menetapkan hala tuju
pendidikan guru di Malaysia iaitu :
I. Menghasilkan
guru yang mempunyai kesedaran dan daya pemikiran untuk mengendalikan pengajaran
dan pembelajaran secara interaktif bagi mengembangkan potensi murid.
II. Melahirkan
guru yang dapat membudayakan ilmu dalam masyarakat.
Tahun 1982, Kementerian Pendidikan Malaysia (Bahagian
Pendidikan Guru) telah menggubal dan mendokumentasikan Falsafah Pendidikan Guru
dengan rasminya. Objektif utama Falsafah Pendidikan Guru tersebut
didokumentasikan adalah untuk menjadi rujukan, panduan, amalan dan wawasan
kepada semua institusi yang melahirkan guru-guru di Malaysia.
Kandungan Falsafah Pendidikan Guru (FPG)
i. KANDUNGAN TERSURAT
BIL |
KANDUNGAN FALSAFAH
PENDIDIKAN GURU (TERSURAT) |
KETERANGAN KANDUNGAN |
1. |
Berpekerti mulia |
Guru yang bersedia
meletakkan kepentingan utama kepada pihak/orang lain (murid, ibu bapa,
masyarakat dan negara) melebihi diri sendiri. |
2. |
Berpandangan progresif dan
saintifik |
Guru yang sentiasa
berfikiran positif, proaktif, inovatif dan motivatif serta mempunyai minda
yang kehadapan dan sentiasa memperkembangkan ilmunya. |
3. |
Bersedia menjunjung aspirasi
negara |
Guru yang sentiasa
meletakkan hasrat dan matlamat negara sebagai keutamaan. |
4. |
Menyanjung warisan
kebudayaan negara |
Meletakkan diri sebagai
contoh untuk mengekalkan nilai-nilai yang menjadi warisan kebudayaan negara
agar menjadi teladan kepada murid, ibubapa dan masyarakat. |
5. |
Menjamin perkembangan
individu |
Sentiasa memberi keutamaan
dan memastikan setiap murid diberi peluang untuk mengembangkan potensi secara
menyeluruh dan bersepadu yang merangkumi aspek intelek, rohani, emosi dan
jasmani, secara terbimbing dalam aktiviti pembelajaran dan aktiviti kokurikulum. |
6. |
Memelihara suatu masyarakat
yang bersatu padu |
Guru perlu mengekalkan
keharmonian dalam masyarakat majmuk dengan menekankan unsur bersatu padu
dalam aktiviti yang dijalankan dan memastikan setiap murid sentiasa
berinteraksi antara satu sama lain tidak mengira kaum. |
7. |
Memelihara suatu masyarakat
yang demokratik |
Sentiasa memberi peluang
kepada murid-murid untuk membuat keputusan dan berlaku adil dalam membuat
keputusan serta bertindak berasakan pertimbangan wajar. |
8. |
Memelihara suatu masyarakat
yang progresif |
Memberi penekanan kepada
aspek inovatif, kreatif, analitik, kritikal, holistik, bersepadu dalam
melaksanakan tugas bagi membentuk murid yang dapat berfikiran secara
progresif dan saintifik bagi memupuk sifat gemar menyiasat dan mereka cipta. |
9. |
Memelihara suatu masyarakat
yang berdisiplin |
Memastikan keharmonian,
keselamatan dan keamanan menerusi penerapan nilai etika dan peraturan yang
mesti dipatuhi untuk oleh murid agar membentuk masyarkat yang cemerlang dan
berdisiplin. |
ii. KANDUNGAN TERSIRAT
BIL |
KANDUNGAN FALSAFAH
PENDIDIKAN GURU (TERSIRAT) |
KETERANGAN KANDUNGAN |
1. |
Cabang falsafah melalui metafizik |
Menjamin perkembangan individu dan memelihara masyarakat yang bersatu
padu, demokratik, progresif dan berdisiplin. |
2. |
Cabang falsafah melalui epistemologi |
Ilmu berkembang selaras mengikut peredaran dan kemajuan semasa agar
tidak ketinggalan zaman. |
3. |
Cabang falsafah melalui asikologi |
Guru berpekerti mulia menunjukkan aspirasi negara dan menyanjung warisan
kebudayaan negara dengan beretika serta taat dan patuh kepada peraturan dan
sebagainya. |
4. |
Cabang falsafah melalui logik |
Amalan atau nilai yang baik dalam melakukan tugas secara profesional
dapat mempertingkatkan mutu profesion dan kualiti perguruan. |
Comments
Post a Comment